دف‌نوازی حامل معنا وحاوی مسائل هویتی است/سنندج به عنوان مهدِ دفِ جهان ثبت می‌شود/ محمدجلیل عندلیبی تجلیل می‌شود
تاریخ: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ ساعت: 14:35:12


http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/8c9bf616965ccadbdcc4ff8d8a8db34a.gif

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/1c802c7531a190d1fc2654765e873311.jpg

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/644a2d109b66e938a6c65cb260a201b7.jpg

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/20db8b0875e8413bceb26f86cfbd8c3f.gif

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/1045fe0f002d0c72bcde78257e0fc297.gif

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/fa381527faa04efc0f7cbc5201fe8d88.gif

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/96b32e6c4d25ec6fef8b2cab4a17a5e4.gif

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/f8c01a7154cdfe31367a40b26f9b9149.gif

logo-samandehi


کد خبر : 42217 || تاریخ : ۱۳۹۸/۰۵/۱۶ ۲۰:۵۰                 موسیقی

در نشست رسانه‌ای نهمین جشنواره بین‌المللی «دف؛ نوای رحمت» عنوان شد:

دف‌نوازی حامل معنا وحاوی مسائل هویتی است/سنندج به عنوان مهدِ دفِ جهان ثبت می‌شود/ محمدجلیل عندلیبی تجلیل می‌شود


ایرانیان_مرادی رئیس حوزه هنری کردستان گفت: دف‌نوازی حامل معناست. حاوی مسائل هویتی است؛ سازی ضربی با پیشینه عرفانی و آیینی و متعلق به مناسک مذهبی است که در طول تاریخ با مراسم فرهنگی همراه بوده و از کنج خانقاه‌ها به دل جامعه راه پیدا کرده است. دف در نیایش و ذکر و سماع خانقاهی و ... استفاده می‌شود. ب


دف‌نوازی حامل معنا وحاوی مسائل هویتی است/سنندج به عنوان مهدِ دفِ جهان ثبت می‌شود/ محمدجلیل عندلیبی تجلیل می‌شود

به گزارش شبکه خبری ایرانیان، نشست رسانه‌ای نهمین جشنواره بین‌المللی دف‌نوازی «دف؛ نوای رحمت» امروز چهارشنبه ۱۶ مردادماه با حضور محمد زرویی نصرآباد مدیرعامل سپهر سوره هنر، امین مرادی رئیس حوزه هنری استان کردستان و بیژن کامکار نوازنده پیش‌کسوت دف و دبیر افتخاری جشنواره در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

محمدرضا زنگنه، مجری و کارشناس نشست، در ابتدا ضمن خوشامدگویی و تبریک روز خبرنگار به اهالی رسانه از استاد کامکار درخواست کرد توضیحاتی درباره جشنواره ارائه دهد.

کامکار عنوان کرد: من همیشه هر تریبونی ببینم شروع به اعتراض می‌کنم و اگرچه امروز نه برای داوری آمدم نه گله، ولی موسیقی سنتی دارد منقرض می‌شود، اما بی‌حمایتی‌ها و بی‌کفایتی‌ها نتوانسته ما را خم کند. تعداد ۱۵۰ کانال ماهواره ای بر ضد موسیقی ما کار کردند ولی ما کار خودمان را ادامه دادیم. با این وجود تکنولوژی کمر ما را خم کرده است. الان به شکل‌های بسیار نامناسبی دارند موسیقی مبتذل را بین مردم پخش می‌کنند و از طریق خود موسیقی به موسیقی ضربه می‌زنند.

وی افزود: خوشحالم که در جای جای میهن ما در هر استانی خودجوش از طرف مردم یا گاهی از طرف شخص خاصی مثل آقای مرادی رئیس حوزه هنری کردستان، چراغ موسیقی در قالب جشنواره‌ها برافروخته نگاه داشته شده است. گاهی بازخوردهای این جشنواره سال‌ها بعد نشان داده می‌شود، اما کمترین تاثیرش این است که مشعل دف روشن می‌ماند و شور و شوق جوان‌ها نیز قابل تحسین است. آرزو می‌کنم این فستیوال را جهانی کنیم و حمایت‌ها از آن بیشتر شود.

این نوازنده باسابقه بیان کرد: فکر می‌کنم من عاقبت‌بخیرترین نوازنده ایران هستم. از روزی که دف به دست گرفتم، آرزو داشتم روزی برسد هزاران نفر دف بزنند و الان میلیون‌ها نفر، به واسطه برگزاری جشنواره دف به دست دارند و به آرزویم رسیدم و از حوزه هنری تشکر می‌کنم که بانی این امر خیر شد.

در ادامه، مرادی رئیس حوزه هنری کردستان با تبریک روز خبرنگار بیان کرد: دف‌نوازی حامل معناست. حاوی مسائل هویتی است؛ سازی ضربی با پیشینه عرفانی و آیینی و متعلق به مناسک مذهبی است که در طول تاریخ با مراسم فرهنگی همراه بوده و از کنج خانقاه‌ها به دل جامعه راه پیدا کرده است. دف در نیایش و ذکر و سماع خانقاهی و ... استفاده می‌شود. بین مردم کردستان این ساز تقدس دارد و حلقه مهم در ایجاد وحدت و تقریب مذاهب است. دف گسترده‌ترین ساز مذهبی با گستره جغرافیایی بسیار وسیع از خلیج فارس تا شبه جزیره قفقاز است.

وی با ارائه توضیحاتی درباره جشنواره «دف؛ نوای رحمت» ادامه داد: این جشنواره در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در دیدار ایشان از کردستان در اردیبهشت ۸۸ که استان کردستان را استان فرهنگ و هنر نام‌گذاری و این مدال را به این استان اهدا کردند، برگزار می‌شود. ما به عنوان نمایندگان حوزه هنری این فرمایشات را کلیدواژه و نقشه راه قرار داده ایم و با این جشنواره به مقابله با تکفیر رفته ایم. مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در میدان آزادی به طریق نقشبندیه و قادریه اشاره داشتند و حمایت و تقویت طریقت و خانقاه را از راه‌های مبارزه با افراطی‌گری مذهبی دانستند.

مرادی درباره اهداف این جشنواره بین‌المللی گفت: ترویج مضامین و مفاهیم رفیع اسلامی و انسانی، کشف و حمایت از استعدادهای جوان، مقابله با تهاجم فرهنگی با بهره‌مندی از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری فاخر، خلق و تولید آثار هنری فاخر و نمونه برای ابلاغ تعالیم اسلامی، توجه به موسیقی عرفانی برگرفته از تعالیم دینی و اسلامی، تحکیم پایه‌های وحدت و همدلی در بین مسلمانان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موسیقی عرفانی نیز از جمله اهداف این جشنواره است.

رئیس حوزه هنری استان کردستان با اشاره به بخش‌های بین‌المللی، سراسری و جنبی در نهمین دوره از جشنواره گفت: بخش بین‌الملل به صورت غیر رقابتی و بر اساس میزان درخواست گروه‌های مختلف از کشورهای منطقه برگزار می‌شود. بخش سراسری شامل تک‌نوازی، گروه‌نوازی و مولودی‌خوانی است. برگزاری ورک‌شاپ‌ها و نشست‌های تخصصی در این دوره نیز پیش بینی شده است.

وی درباره مقررات جشنواره نیز گفت: بخش تک‌نوازی در دو رده سنی نوجوانان و بزرگسالان آقا و خانم برگزار می‌شود، بخش مولودی‌خوانی ویژه آقایان و به صورت گروهی برگزار می‌شود و در بخش مولودی‌خوانی با توجه به هویت جشنواره، تنها ساز دف و سازهای دو طبله و تاس مجاز به شرکت هستند و سازهای به اصطلاح ملودیک (ایرانی و غیرایرانی) حق شرکت ندارند.

مرادی همچنین عنوان کرد: همنوازی گسترده‌ای که سال گذشته در عمارت خسرو آباد سنندج برگزار شد، به ثبت ملی رسید و باعث شد ساز دف را به نام سنندج می‌شناسند و استان کردستان در حال حاضر به عنوان مهد و خاستگاه دف جهان ثبت شده است.

در ادامه این مراسم، محمد زرویی نصرآباد مدیرعامل سپهر سوره هنر گفت: امسال سال خوبی به لحاظ مالی برای بخش فرهنگ و هنر نیست؛ دولت با توجه به محدودیت‌هایش در اولین بخشی که صرفه‌جویی را لحاظ می‌کند، بخش فرهنگ و هنر است و متاسفانه در این شرایط شاهد هستیم که برخی از سازمان‌ها و وزارتخانه‌های بی ارتباط، دارند جشنواره‌های متنوع فرهنگی-هنری را به طور خیلی مفصل و با بودجه زیاد برگزار می‌کنند.

وی افزود: سال گذشته قول بین‌المللی کردن جشنواره را داده بودیم و پای آن هستیم. سه گروه مهمان خارجی در این دوره شرکت کرده اند که شامل گروه «مولانا» از کردستان عراق، گروه «قوالی» از هند و افغانستان و گروه «سماج» از بوشهر که گروه عربی‌زبان است، می‌شوند.

زرویی همچنین توضیح داد: از دوره چهارم در سال ۹۳ بخش تجلیل را در جشنواره گنجانده‌ایم که مدنظرمان پیش‌کسوتان عرصه موسیقی به خصوص در منطقه کردستان بوده است که در ابتدای امر با استاد بیژن کامکار شروع شد و ما در خدمتشان بودیم و هستیم و ایشان به حق پدر دف ایران و پدر معنوی جشنواره «دف؛ نوای رحمت» نیز هستند.

وی عنوان کرد: در بخش تجلیل امسال از استاد محمدجلیل عندلیبی تقدیر و تشکر می‌شود و مستندی از ایشان نیز در جشنواره اکران خواهد شد.

مدیرعامل سپهر سوره هنر خاطر نشان کرد: در دوره پنجم از ۱۸ استان شرکت کننده داشتیم، در حالیکه امسال از ۳۰ استان کشور شرکت کننده در جشنواره حضور دارد و این رشد و تسری و علاقه‌مندی به هنر دف نوازی که از هنرهای اصیل ایرانی است، دلگرم کننده است و اگر امکانات مالی اجازه بدهد از ظرفیت‌های بین‌المللی هم بیشتر استفاده خواهیم کرد.

در ادامه مرادی رئیس حوزه هنری استان کردستان از تجلیل از پنج پیش‌کسوت دف نوازی منتخب از میان دراویش استان کردستان خبر دارد.

همچنین بیژن کامکار در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران توضیحاتی درباره ساز دف گفت: حركات نمايشی از دف به منظور جذب مخاطب هیچ ايرادي ندارد، البته در شرایطی كه به اصل موسيقي صدمه‌ای وارد نشود. متاسفانه در شرايط امروز استفاده نابجايی از دف شده است. بنده زمانی كه دف به دست گرفتم باورم نمی شد كه زنان نيز جذب اين موسيقی شده و به كاربردهای زيادی از آن در انواع دیگر موسيقی برسيم.

در پایان این نشست هم از پوستر جشنواره که توسط فرشته زیدی طراحی شده است، رونمایی شد.

بنابراین گزارش، نهمین جشنواره بین‌المللی «دف؛ نوای رحمت» از ۲۲ تا ۲۴ مرداد در سنندج برگزار می‌شود.

 



کلمات کلیدی


captcha