فضای مجازی موجب تغییر الگوی مصرف رسانه ای نسل نو شده است
تاریخ: ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ ساعت: 22:31:33


http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/20db8b0875e8413bceb26f86cfbd8c3f.gif

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/1045fe0f002d0c72bcde78257e0fc297.gif

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/fa381527faa04efc0f7cbc5201fe8d88.gif

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/96b32e6c4d25ec6fef8b2cab4a17a5e4.gif

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/f8c01a7154cdfe31367a40b26f9b9149.gif

logo-samandehi


کد خبر : 42372 || تاریخ : ۱۳۹۸/۰۵/۲۵ ۱۴:۲۶                 رادیو و تلویزیون

دارابی:

فضای مجازی موجب تغییر الگوی مصرف رسانه ای نسل نو شده است


ایرانیان_معاون امور استان‌های صدا و سیما گفت: تغییر الگوی مصرف رسانه‌ای و کاهش میزان استفاده از رسانه‌های سنتی مانند رادیو و تلویزیون در برابر رسانه‌های نوین به ویژه در بین نوجوان و جوانان یکی از مهمترین تاثیرات فضای مجازی است.


فضای مجازی موجب تغییر الگوی مصرف رسانه ای نسل نو شده است

به گزارش شبکه خبری ایرانیان، دکتر علی دارابی پیش از ظهر امروز در در کمیسیون فضای مجازی این جشنواره که به میزبانی استان خراسان شمالی در حال برگزاری است اظهار کرد: آینده‌نگری یکی از ضرورت‌های رسانه ملی به ویژه در حوزه فعالیت شبکه‌‌های استانی است.
وی افزود: در دوران کنونی پیشرفت فناوری‌ها نوین رسانه، فصل جدیدی را در فرایند تولید و توزیع محتوا پیشروی ما گشوده است در حقیقت تعاملی بودن، حضور اجتماعی، غنای رسانه‌ای، استقلال، استفاده برای سرگرمی، خصوصی بودن و شخصی بودن از مهم‌ترین ویژگی‌های رسانه‌های جدید به شمار می‌رود.
معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما با بیان اینکه آینده‌پژوهان در مواجهه رسانه‌های سنتی مانند رادیو و تلویزیون با رسانه‌های نوین، پیامدهایی مانند "حذف، تعویض یا جایگزینی" را پیش‌بینی کرده‌اند گفت: فضای جدید رسانه‌ای مجموعه‌ای از فرصت‌ها و تهدیدها را پیش روی رسانه ملی قرارداده که مهمترین آنها عبارتند از سهولت انتشار اطلاعات و اخبار، فرایند تولید کم هزینه و چالاک، دسترسی به جامعه مخاطبان گسترده و در عین حال پراکنده، کاربران جوان فعال به عنوان سرمایه های کم نظیر تولید و توزیع محتوا، ایجاد امکان ارزش افزوده برای تولیدات رسانه‌ای، تعامل با مخاطب و تبدیل ارتباط یک سویه به دوسویه، دسترسی به بیگ دیتا  و ایجاد امکان سیاستگذاری و برنامه ریزی برای تولید محتوای جذاب، تنوع و جذابیت قالبها تولید محتوا و امکان ارائه محتوا برودکست در سرویس ها جدید مبتنی بر برودبند.
وی تغییر الگوی مصرف رسانه‌ای و کاهش میزان استفاده از رسانه‌های سنتی مانند رادیو و تلویزیون در برابر رسانه‌های نوین به ویژه در بین نوجوان و جوانان را از جمله مهمترین تهدیدات برشمرد و خاطرنشان کرد: از دیگر تهدیدات می‌توان به تغیر الگوی سبک زندگی و غلبه مولفه‌های گفتمانی متعارض با سبک زندگی ایرانی - اسلامی در فضای جدید رسانه‌ای بزرگترین مزیت جامعه ایرانی" خانواده محوری و سبک زندگی ایرانی – اسلامی اشاره کرد.
دارابی با اشاره به تاثیرگذاری رسانه‌های نوین در هدایت و مدیریت افکار عمومی به ویژه در بحران‌های سیاسی، اجتماعی، به مسئله تکثر رسانه‌ای و تهدید مرجعیت رسانه در حوزه‌های مختلف کارکردی به ویژه کارکرد اطلاع‌رسانی و خبر پرداخت و افزود: تولید محتوای انبوه، متنوع و جذاب به ویژه با تاکید بر جذابیت‌های خارج از چارچوب ضوابط قانونی و اخلاقی رسانه ملی، ایجاد شبکه گسترده رسانه ای با ویژگی ارتباطات افقی و تهدید انحصار پخش گسترده صدا و تصویر و حضور گسترده و شبکه‌ای جریان‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی ، اقتصادی و ... برای پیگیری آشکار و پنهان سیاست‌های نظام سلطه و تهدید گفتمانی برای رسانه ملی در قالب جنگ عجیب، پیچیده و خطرناک نرم از مهمترین تهدیدات فضای رسانه‌ای جدید است.
معاون امور استان‌های رسانه ملی در ادامه به ملاحظات و بایسته‌های فضای مجازی اشاره و تصریح کرد: پژوهش، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی به منظور تحقق راهبرد حضور موثر در فضای مجازی و تدارک آرایش رسانه‌ای در فضای جدید ضرورتی انکار ناپذیر و همواره مورد تاکید بوده است و حوزه های پیام به ویژه معاونت‌های فضای مجازی مراکز باید با همکاری حوزه‌های پژوهش و برنامه‌ریزی، تدوین برنامه عملیاتی مبتنی بر آینده‌پژوهی متناسب با ماهیت فضای مجازی و شناخت محیطی در هر استان را در دستور کار خود قرار دهند تا از این رهگذر بتوانند به ماموریت خطیر رسانه ملی در هدایت و مدیریت افکار عمومی دست یابند.
وی گفت: برای دستیابی به این مهم برخی ملاحظات و بایسته‌های وجود دارد که برخی از آنها شامل بررسی کمی و کیفی وضعیت نیروی انسانی فضای مجازی مراکز و فراهم کردن زمینه حضور نیروهای خلاق، باانگیزه، دارای قدرت تحلیل و کارآزموده در حوزه های تولید و توزیع محتوا، تنظیم منظومه محتوایی براساس سیاستهای کلان محتوایی ابلاغی، اقتضائات فضای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و تعیین دقیق تعهدات تولید و توزیع در این منظومه برای پرهیز از موازی کاری و دستیابی به تولید محتوای جذاب با توزیع گسترده، تسهیل فرایند تولید از طرح و برنامه تا توزیع و ضرورت اهتمام ویژه معاونت فضای مجازی سازمان در فراهم کردن امکانات زیرساختی و حمایتهای مالی از مراکز، ایجاد و تقویت باشگاه فعالان فضای مجازی به منظور استفاده از ظرفیت فعالان مردمی ، نیروهای جوان و انقلابی در فرایند تولید و توزیع محتوا، توجه بیش از پیش به رصد مدون فضای مجازی و ایجاد بانک سوژه و ایده و لحاظ آن در فرایند تولید محتوا در مراکز به صورت مستمر و پرهیز از انفعال با ورود برنامه ریزی شده و پیش رو برای در دست گرفتن ابتکار عمل در این فضا، اهتمام ویژه به تشکیل هیات‌های اندیشه‌ورزی و عملیاتی کردن خروجی این نشست‌ها در فرآیند تولید و توزیع محتوا در فضای مجازی استان‌ها و گسترش شبکه توزیع محتوا در فضای مجازی و حضور قدرتمند مراکز در فضای فرهنگی و رسانه‌ای استان است.
دارابی خواستار ایفای نقش مکملی بردوکست در فضای مجازی و اهتمام حوزه‌های پیام صدا، سیما و خبر برای هم‌افزایی با معاونت‌های فضای مجازی به منظور تقویت نقش مکملی و پیوست فضای مجازی برای تولیدات به ویژه برنامه‌های برند شد و خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از تولیدات مردمی و کاربرساخته در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای ارتقاء تعامل مخاطبان با رادیو و تلویزیون در فضای مجازی از دیگر بایسته‌ها به شمار می‌رود.
معاون امور استان‌های صدا و سیما با بیان اینکه برنامه‌ سازان رسانه بیش از پیش نیازمند آموزش مستمر و عملیاتی برای آشنایی با فضای جدید رسانه ای هستند گفت: ضرورت دارد دوره‌های آموزشی مدون به منظور آشنایی برنامه‌سازان با ظرفیت‌های تکنیکی فضای جدید و شیوه‌های عملیاتی بهره‌گیری از آن در دستور کار قرار گیرد.
وی با تاکید بر پیگیری رفع موانع موجود و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم فنی به منظور بهره‌برداری مراکز از سرویس‌های جدید ارائه خدمت در فضای مجازی مانند ظرفیت IPTV افزود: لازم است با ارائه طرح‌های خلاقانه به منور فعال شدن مراکز در این بسترها با اهتمام و همکاری معاونت فضای مجازی سازمان اقدامات جدی صورت بگیرد.
دارابی تصریح کرد: تولید برنامه‌های ویژه به صورت مستمر حداقل به طور هفتگی و با موضوع فضای مجازی با هدف ایفای نقش مکملی، آموزش و ارتقاء سواد فضای مجازی ، تعامل با فعالان فضای مجازی و ایجاد فرصت برای انتشار محتواهای تولیدی مراکز در فضای مجازی و تولیدات مردمی در صدا و سیما نیز امر دیگری است که مراکز باید آن را در اولویت قرار دهند همچنین برند سازی از طریق تولید محتوا بر اساس اقتضائات استانی و ملی و محورهای منظومه محتوایی می‌تواند به جریان‌سازی در موضوعات خاص در فضای مجازی کمک کند.
معاون امور استان‌های رسانه ملی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر اینکه اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است خاطرنشان کرد: این تعبیر، مسئولیت سنگینی را برعهده همه فعالان فضای مجازی که دل در گرو آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی دارند، گذاشته است.
وی با بیان اینکه فعالیت در فضای مجازی با ابلاغ رسمی و دستورالعمل و کلیشه‌های موجود ما را به هدف نخواهد رساند عنوان کرد: شناخت ماهیت پیچیده فضای مجازی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مبتنی بر پژوهش و آینده‌نگری، بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و فرصت‌ها فضای نو پدید و اتخاذ آرایش رسانه‌ای ناشی از رصد دقیق این فضا، تولید چالاک  و توزیع گسترده شبکه‌ای با بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی و حضور هوشمندانه در این فضا و توجه به ملاحظات و بایسته‌های ذکر شده، اهمیت زیادی در این حوزه دارد.
انتهای پیام/



کلمات کلیدی


captcha