فضیلت:سوگواره "مهر محرم "می‌تواند میان دین، هنر و رسانه پیوند ماندگار و قابل توجهی ایجاد کند/افراسیابی: فعالیت جشنواره‌ها به سمت محتوایی شدن رفته است
تاریخ: ۱ مهر ۱۳۹۸ ساعت: 10:33:14


http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/20db8b0875e8413bceb26f86cfbd8c3f.gif

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/1045fe0f002d0c72bcde78257e0fc297.gif

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/fa381527faa04efc0f7cbc5201fe8d88.gif

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/96b32e6c4d25ec6fef8b2cab4a17a5e4.gif

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/f8c01a7154cdfe31367a40b26f9b9149.gif

logo-samandehi


کد خبر : 42782 || تاریخ : ۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۲۰:۱۶                 دین و اندیشه

در نشست رسانه ای «دوازدهمین سوگواره "مهرمحرم" مطرح شد:

فضیلت:سوگواره "مهر محرم "می‌تواند میان دین، هنر و رسانه پیوند ماندگار و قابل توجهی ایجاد کند/افراسیابی: فعالیت جشنواره‌ها به سمت محتوایی شدن رفته است


ایرانیان_حجت الاسلام علی اصغرفضیلت با اشاره به ویژگی‌های این سوگواره گفت: از ویژگی‌های این سوگواره آن است که می‌تواند به خوبی میان دین، هنر و رسانه پیوند ماندگار و قابل توجهی ایجاد کند؛ به هر حال در زمانه‌ای که تریبون‌های زیادی در حال ترویج آموزه‌های هنری و دیجیتالی هستند و اغلب تلاششان بر این است که نشان دهند دین با هنر، فناوری و با علم در تقابل است و سازگاری ندارد.


فضیلت:سوگواره "مهر محرم  "می‌تواند میان دین، هنر و رسانه پیوند ماندگار و قابل توجهی ایجاد کند/افراسیابی: فعالیت جشنواره‌ها به سمت محتوایی شدن رفته است

به گزارش شبکه خبری ایرانیان ،نشست خبری "دوازدهمین سوگواره و پنجمین  مسابقات بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال مهرمحرم" با حضور محمدصادق افراسیابی، معاون کسب و کار و فرهنگ‌سازی دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حجت الاسلام علی‌اصغر فضیلت، رئیس شورای سیاست‌گذاری سوگواره مهر محرم و میثم قدس‌پور، دبیر سوگواره مهر محرم؛ صبح روز شنبه 16 شهریورماه 1398در ساختمان مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید.
در‌ ابتدای این ‌نشست رسانه ای میثم قدس‌پور دبیر سوگواره مهر محرم  با ارائه آماری  از شرکت‌کنندگان مسابقه رسانه‌های دیجیتال مهر محرم در سال‌های گذشته گفت: در سال‌های گذشته طبق آمار در این مسابقه 16هزار اثر از 20 کشور‌ جهان دریافت کردیم.

وی افزود: امسال با راه اندازی پویش جهانی مهرمحرم با هشتک های فارسی #مهر_محرم #مهر_حسینی وعربی #حب_الحسین_یجمعنا #حب_الحسین_یعرفنا و انگلیسی #hussainUnitsUs و #kindMoharramبه دنبال نقش آفرینی فعالتر در حوزه فضای مجازی و افزایش مشارکت مردمی در تولید محتوای دیجیتال عاشورایی هستیم.

قدس پور درادامه گفت: تمامی علاقمندان به شرکت در مسابقه رسانه های دیجیتال مهر محرم، می توانند با مراجعه به سایت اینترنتی www.mehremoharram.ir و مطالعه فراخوان هر بخش نسبت به ثبت نام و ارسال آثار خود اقدام کنند.
سپس حجت الاسلام  والمسلمین علی اصغر فضیلت، رئیس شورای سیاست‌گذاری سوگواره  مهر محرم گفت: در عصری زندگی می‌کنیم که‌ رقبای ما در عرصه‌های گوناگون از ابزار هنر و دیجیتال در قالب‌های مختلف به مقابله با اسلام راستین اقدام می‌کنند و ما برای اینکه بتوانیم به ماندگاری معارف خود بپردازیم؛ بهترین راه این است که از همین ابزار  رقبا  در جهت اهداف خود  استفاده کنیم.
وی ادامه داد: با همین رویکرد ساختاری در قالب ستاد برگزاری سوگواره مهر محرم و مسابقه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال به مدت پنج سال است که ادامه یافته و ما نیازمند روزافزون به تولید محتوا فرهنگی هستیم که بتواند آن بخش از داده‌های فرهنگی ما را تضمین کند.
وی با اشاره به ویژگی‌های این سوگواره گفت: از ویژگی‌های این سوگواره آن است که می‌تواند به خوبی میان دین، هنر و رسانه پیوند ماندگار و قابل توجهی ایجاد کند؛ به هر حال در زمانه‌ای که تریبون‌های زیادی در حال ترویج آموزه‌های هنری و دیجیتالی هستند و اغلب تلاششان بر این است که نشان دهند دین با هنر، فناوری و با علم در تقابل است و سازگاری ندارد، تمام تلاش‌های ما مبتنی بر آن است که نشان دهیم دین با هنر و علم و آزادی در یک راستا و در یک جهت است و قالب‌هایی مانند پویش مهر محرم می‌تواند یکی از این اتفاق‌هایی باشد که گزاره‌های غلط دشمنان را درباره دین را نقض کند.
فضیلت درباره اهداف این سوگواره بیان داشت: اهداف این سوگواره عبارتند از شبکه‌سازی ملی و بین‌المللی که البته به صورت غیر رسمی در سطح کشورهای اسلامی جریان خواهد داشت؛ هدف دوم تحت عنوان فرهنگ‌سازی بر تاکید بر دین، هنر و رسانه با تاکید بر نماز به ویژه نماز ظهر عاشورا و سومین هدف توانمند‌سازی است که با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و عملی است.
وی افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های این سوگواره مردمی بودن ماهیت آن است و دیگری استفاده از ظرفیت‌های برترین استادان در هنر و رسانه است. با توجه به اینکه این طرح در قالب موضوعات مشخص ‌شده به اجرا در می‌آید صاحبان اثر با توجه به موضوعات ارائه شده آثارشان را باید ارسال کنند.
فضیلت،گفت: محورهای این طرح عبارتند از آیین‌ها و نمادهای حسینی، حسین و انسانیت، امت اسلامی و و محبت نسبت به اهل بیت (ع) و جامعه هدف تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستند. درباره نام این سوگواره هم باید بگویم با توجه به اینکه رویدادهای فرهنگی هنری که در قالب مسابقه برگزار می‌شود و عنوان جشنواره را به خود می‌گیرد، اما چون این طرح از جنس جشن نیست نام سوگواره برای آن انتخاب شده است.
وی افزود: از برنامه‌های جنبی این سوگواره برگزاری نشست‌های نقد و بررسی آثار و کارگاه‌های آموزشی است؛ همچنین زمان آغاز این طرح از ابتدای محرم امسال تا بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت که آخرین زمان ارسال آثار 30‌ام آبان‌ماه خواهد بود و مراسم اختتامیه در بهمن ماه برگزار خواهد شد.
 محمدصادق افراسیابی، معاون کسب و کار و فرهنگ‌سازی دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه این نشست  گفت: از چند ماه پیش برنامه تحول نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تمام معاونت‌های تخصصی این وزارتخانه ابلاغ و چند کارگروه هم برای آن تدبیر شد. اعضای این کارگروه‌ها عبارتند از معاونت فرهنگی، هنری، مطبوعات و رسانه، سازمان امور سینمایی، نهاد کتابخانه‌های عمومی، اوقاف و امور خیریه و اداره کل استان‌های این وزارتخانه هستند. مجموعه اقداماتی برای این کارگروه‌ها در نظر گرفته شده است که اساس آن بر حمایت از تولیدکنندگان محتوا و دیگری ایجاد و حمایت از پویش‌های اجتماعی است.

وی افزود: یکی از مباحثی که ما دنبال می‌کنیم جشنواره رسانه‌های دیجیتال است. امروز فعالیت این جشنواره‌های به سمت محتوایی شدن رفته است و موضوعاتی چون مباحث سیاسی جهان اسلام را در نظر دارد. امسال ابعاد مختلف این سوگواره را تبیین کردیم و یکی از تفاوت‌های این سوگواره با سال‌های گذشته، توجه به شبکه‌های اجتماعی است. تلاش کردیم از ظرفیت‌های شبکه مجازی و اجتماعی بهره بیشتری ببریم.
معاون توسعه کسب و کار دیجیتال وزارت ارشاد بیان داشت: باید سهم بیشتری به تولیدکنندگان محتوا قائل شویم. در دوسال گذشته ده‌هزار میلیاردتومان به پهنای باند و ترافیک از سوی اپراتورها به مردم فروخته شده است که تاکنون سهم چندانی برای تولیدکنندگان محتوا در نظر گرفته نمی‌شد؛ اما در پویش امسال و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می‌کنیم در قالب انعقاد قرار داد که میان تولید‌کنندگان محتوا و اپراتورها بسته می‌شود سهم بیشتری به این افراد اختصاص پیدا کند.
وی ادامه داد: اتفاق دیگری که به موازات این سوگواره افتاده است تشکیل کارگروه‌های استانی است؛ علاوه‌بر این مجموع 281 خانه و مجتمع فرهنگی-دیجیتالی داریم  که بسیاری از آن‌ها در ارتباط با راهپیمایی بزرگ اربعین هستند که محتوای مربوط به اربعین و پیاده‌روی را با زبان فارسی، عربی و انگلیسی نشر می‌دهند.

در پایان این مراسم از پوستر این دوره جشنواره نیز با حضور مسئولان حاضر در این نشست خبری رونمایی شد.

بنا براین گزارش ؛آخرین مهلت ارسال اثر ۳۰ آبان ۹۸ است و مراسم اختتامیه بهمن ماه  در ایام شهادت حضرت زهرا(س) برگزار می‌شود.

 



کلمات کلیدی


captcha