«خانه‌ای برای تو» نمایی از امید در انسان‌های نزدیک به مرگ / لزوم اختصاص سالن سینما به اکران مستند
تاریخ: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت: 04:21:13


http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/20db8b0875e8413bceb26f86cfbd8c3f.gif

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/1045fe0f002d0c72bcde78257e0fc297.gif

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/fa381527faa04efc0f7cbc5201fe8d88.gif

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/96b32e6c4d25ec6fef8b2cab4a17a5e4.gif

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/f8c01a7154cdfe31367a40b26f9b9149.gif

logo-samandehi


کد خبر : 42912 || تاریخ : ۱۳۹۸/۰۶/۲۵ ۱۹:۰۱                 سینما

در نقد و بررسی فیلم مستند «خانه‌ای برای تو» حوزه هنری مطرح شد:

«خانه‌ای برای تو» نمایی از امید در انسان‌های نزدیک به مرگ / لزوم اختصاص سالن سینما به اکران مستند


ایرانیان_هفتمین جلسه «فیلمنامه فیلم» از سلسله نشست‌های «سینماپاتوق» با موضوع نقد و بررسی فیلم مستند «خانه‌ای برای تو» به کارگردانی مهدی بخشی‌مقدم و تهیه کنندگی مهدی شامحمدی در حوزه هنری برگزار شد.


«خانه‌ای برای تو» نمایی از امید در انسان‌های نزدیک به مرگ / لزوم اختصاص سالن سینما به اکران مستند

به گزارش شبکه خبری ایرانیان به نقل از  روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، هفتمین جلسه «فیلمنامه فیلم» از سلسله نشست‌های «سینماپاتوق» با موضوع نقد و بررسی فیلم مستند «خانه‌ای برای تو» با حضور مهدی بخشی‌مقدم کارگردان و مهدی شامحمدی تهیه‌کننده این فیلم در سالن اوستای حوزه هنری برگزار و این فیلم اکران شد.
در ابتدای این مراسم مهدي شامحمدي تهیه کننده فیلم مستند «خانه ای برای تو» در خصوص موضوعیت این فیلم گفت: موضوع «مرگ» يكي از دغدغه‌هاي همیشگی من بوده است که با كتاب‌هاي شهيد آويني به آن رسيدم. حس خودخواهي از زنده بودن و ناراحتي از مرگ رفتگان هميشه در بهشت زهرا همراه بوده است. در واقع حسي را تجربه كرده بودم كه دوست داشتم مخاطب را نیز با آن آشنا کنم. مستند «خانه‌ای برای تو» الهامی از این احساس بوده است که ما را ترغیب کرد برای ساخت این فیلم سختی‌ها را تحمل کرده و مدت زمان تقریبا 3 سال را صرف ساخت آن کنیم.
وی افزود: فيلم آمریکایی «آخرين گام‌هاي مرد محكوم به مرگ» و مستند «فصل هرس» همانند مستند «خانه‌ای برای تو» نمونه‌ای بی‌نظیر از موضوع «مرگ» هستند که در انتقال مفهوم بسیار موفق عمل کرده و به دنبال نشان دادن حال و احوال آدم‌هاي نزديك به مرگ و انتقال آن به مخاطب بوده‌اند.
شامحمدی با اشاره به سختی‌های بسیار در ساخت مستند «خانه ای برای تو » اظهار داشت: مسئله نشاني كه آدم از خود به جاي مي‌گذارند بزرگترين دغدغه انسان‌هاي نزديك به مرگ است. اگر اين انتظار در سن‌هاي پايين‌تر اتفاق افتاد با شرايط متفاوت‌تري روبرو بوده و منجر به خلق اثري محتوايي‌تر مي‌شود. برای انتخاب سوژه این مستند ما به دنبال آدم‌هايي بوده‌ايم كه در تنگنای مرگ و زندگي قرار دارند بنابراین به سراغ بيماران سرطاني رفتيم. چرا كه اين افراد حس قابل انتقال تري از اين ماجرا دارند.
وی ادامه داد: به جا گذاشتن اثر در آدم‌ها متفاوت است و به شيوه‌هاي مختلفي انجام مي‌شود بنابراین براي ساخت فيلم با زندگي و حال و هواي سوژه هاي متفاوتي آشنا و به آنها نزديك شديم. داوود شخصيت اصلي فيلم تازه متوجه بيماري خود «سرطان» شده بود و تلاش‌های او ما را به شناخت بيشتر ترغیب کرد. او پس از يكسال از بيماري‌اش تصميم گرفت به منظور ايجاد سرپناه و حمايت از همسرش خانه‌اي براي او بسازد كه اين خود امید بزرگی به زندگی بود.
این تهیه کننده با اشاره به موفقیت مستند «خانه‌ای برای تو» یادآور شد: این مستند با حضور در سی‌وهفتمین جشنواره ملی فیلم فجر، بخش رقابتی جشنواره کراکف لهستان و دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت موفق به کسب نشان فیروزه بهترین فیلم این جشنواره شد و در جشن مستقل سینمای مستند، عنوان بهترین فیلم را به خود اختصاص داد. این در حالی است که با وجود مهیا نبودن فضای مناسب برای نمایش مستند، این فیلم توفیقات خوبی در تاثیرگذاری بر مخاطب داشته است.
وی ضمن انتقاد به عدم وجود سالن‌های نمایش برای مستند اذعان کرد: فيلم‌های مستند با نبود سالن برای نمایش روبرو هستند که اين امر منجر به كاهش تلاش فيلمسازان براي افزايش كيفيت محتوايي و ساخت فيلم در سطح اكران شده است. ما به دنبال ساخت فيلم‌هاي مستند بر پرده سينما هستيم و مي‌دانم كه اين روند با سختي زيادي همراه است ولي احقاق آن نياز به حمايت دارد تا به سطحي از كيفيت برسد که مخاطب را برای دیدن مجاب به پرداخت هزينه کند. اميدوارم روزی نمايش عمومي مستند براي مخاطب انجام شود.
شامحمدی خاطرنشان کرد: نشان دادن حال و هواي واقعيت‌هاي زندگي افراد نزديك به مرگ، نياز به مشورت با پزشكان، مشاور و كاربلدهاي اين عرصه دارد چرا که در این شرایط ابتدا افراد وارد روابط عرفاني با خدا و طلب كمك از او شده سپس به مرحله انكار و بعد از آن آگاهي از علت خلقت و رسيدن به ذات پروردگار می‌رسند. قطعا در اين مراحل روحی حال سوژه در حدي نبود كه بتوان تمام مراحل زندگي او را به تصوير كشيد بنابراين برخي صحنه‌هاي زندگي داوود را از دست داده‌ايم با این وجود معتقدم سكانس‌هاي اصلي در این فیلم نشان داده شده است.
وی ضمن تاکید بر حفظ ريتم فيلم با بهره مندي از موسيقي گفت: قطعا موسيقي اينگونه فيلم‌ها بايد متناسب با حال و هوای سوژه ساخته شود و تاثیرگذاری آن مستلزم تفكيك سكانس‌ها است ضمن اينكه برخي ديالوگ‌هاي مستند «خانه‌ای برای تو» نياز به موسيقي داشت.
در ادامه این مراسم مهدي بخشي مقدم کارگردان مستند «خانه‌ای برای تو» در خصوص این مستند گفت: ماجراي اين فيلم كاملا واقعی و حکایتی از زندگی مرحوم احمد مرادخاني بوده است. در واقع فيلم در بستر سرطان روايت شده و ما به دنبال نشان دادن زندگي و مرگ متفاوت تر از آن چيزي بوده‌ایم كه در اذهان عمومی نشان داده شده است. ساخت خانه توسط داوود براي همسرش، نمادی از سرانجام دادن به كارهای ناتمام اوست كه بستري از اميد و تلاش كردن براي زنده ماندن را به تصوير كشيده است كه با وجود نمایش دردهاي اين بيماران، اميد بعد از مرگ به انسان را نشان مي‌دهد.
وی افزود: ساخت این مستند با دشواری‌های بسیاری همراه بود. ما براي فيلمبرداري سكانس‌هاي بستری داوود در بيمارستان و تطابق آن با مرگ كيارستمي با مشكلات زیادی روبرو شديم. علاوه بر این با اميد پزشكان به بهبودی کامل او احساس كرديم كه سوژه به طور كامل بهبود پيدا كرده و به دنبال نشان دادن اميد در انتهاي فيلم بوديم اما متاسفانه بعد از مدتي با پيشرفت بيماري و مرگ داوود روبرو شديم بنابراین تصميم گرفتيم فيلم را با مرگ او آغاز كنيم.
 بخشی مقدم خاطرنشان کرد: يكي از دلايل انتخاب زندگي داوود، غرور و محكم بودن او بود كه هيچ ضعفي در شخصيت او ديده نمي‌شد. چرا که در مواقع احراز كامل بيماري و قطع اميد از درمان، معمولا افراد در نااميدي به سر مي‌برند اما سوژه ما در این فيلم با اميد روزهاي پاياني زندگي را به سر برد. در واقع ساخت خانه با دستان خالي، اوج اميد در اين فيلم بوده است.
وی در خصوص ضبط سکانس‌های حساس مستند «خانه‌ای برای تو» و حفظ بخش کمی از تصاویر در آن یادآور شد: ما براي ساخت اين فيلم اتاق فكری داشتيم كه بر اساس اطلاعات و شرایط زندگي داوود، تصمیم گیری نسبت به ضبط فيلم در آن انجام می‌شد. این در حالی است که براي پايان فيلم و مرگ داوود نيازي به نشان دادن برخي سكانس‌هايي از زندگي او نبود. در واقع از سناريوی فيلم آگاه بوده و به دنبال ضبط لحظات كليدي زندگي كردن و نشان دادن او بوده‌ایم.
این کارگردان ضمن تاکید بر واقعی بودن ديالوگ‌هاي فيلم اظهار داشت: ضبط دیالوگ‌ها و تماس‌های تلفنی کاملا اتفاقی و بدون هماهنگي قبلی بوده و هيچ صدايي را در آن از دست نداده‌ايم تنها بخش هماهنگ شده در این فیلم اطلاع از مكان‌هاي ضبط فيلم بوده است. ناگفته نماند ما اين فيلم را با گروه ٤ نفره ضبط كرده و سعي داشته‌ايم تمركز را در روال عادي زندگي شخصيت اول فيلم حفظ كنيم.
وی در پایان اذعان داشت: ساخت اين فيلم بر روال رفاقت و دوستي با داوود ادامه داشته و اين منجر به واقعيت گرايي فيلم شده است. همچنین باید تاکید کنم که مستند «خانه‌ای برای تو» كاملا رئال بوده است و هيچگونه بازسازي در آن انجام نشده است.



کلمات کلیدی


captcha