یادداشتی بر مستند بانو عصمت؛جاده زندگي
تاریخ: ۷ بهمن ۱۳۹۸ ساعت: 00:08:25


http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/8c9bf616965ccadbdcc4ff8d8a8db34a.gif

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/46c01fe9851eb995ad00fd219e418860.jpg

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/aa51cea113fd051de3c50ce157629974.jpg

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/644a2d109b66e938a6c65cb260a201b7.jpg

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/20db8b0875e8413bceb26f86cfbd8c3f.gif

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/1045fe0f002d0c72bcde78257e0fc297.gif

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/fa381527faa04efc0f7cbc5201fe8d88.gif

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/96b32e6c4d25ec6fef8b2cab4a17a5e4.gif

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/f8c01a7154cdfe31367a40b26f9b9149.gif

logo-samandehi


کد خبر : 44802 || تاریخ : ۱۳۹۸/۰۹/۱۸ ۲۱:۳۵                 سینما

یادداشتی بر مستند بانو عصمت؛جاده زندگي


یک زن فعال برای متوقف نشدن در زندگی و ایجاد فرصتهای شغلی برای خود تلاش می کند


یادداشتی بر مستند بانو عصمت؛جاده زندگي

جاده زندگي
/82 دقیقه/1398
کارگردان: محمد حبيبی منصور - پژوهشگر: مهران متقی -  فیلمبردار: روح‌الله جوانی -  صدابردار: امير بيگی -  تدوینگر: محمدرضا اکبری
«  بانو عصمت » به كارگرداني محمدحبيبي منصور؛ يك مستندپرتره با محوريت زني كارآفرين و مادر دو شهيد دفاع مقدس؛ ابراهيم و اسماعيل فرجواني در اهواز است كه خاطرات خود را از گذشته تا حال مرور مي كند. فيلمساز براي همراهي مخاطب با اين زن كه عليرغم مواجهه با تلخي ها و مصائب متعدد، همچنان طناز و سمپاتيك است، از نريشن اول شخص بهره برده كه با صداي گرم ثريا قاسمي به روايت دروني اين كاراكتر جان داده است. فيلم با همراهي عصمت بانو و شوهرش در يك سفر جاده اي آغاز شده و در پايان نيز با تصويري از جاده هاي پرپيچ و خم كه تمثيلي از مسير زندگي آنها هستند، به اتمام مي رسد. در حد فاصل اين آغاز و پايان، آنچه به تصوير مي آيد تلاش هاي اين زنِ فعال براي متوقف نشدن در زندگي و ايجاد فرصت هاي شغلي براي خود، ديگران و كمك به توليد داخلي است. مرور خاطرات اين بانوي روستازاده از كودكي با تكيه بر عكس هاي قديمي و روايت طنازانه عصمت بانو پيش مي رود و نريشن دروني او با خودش هم تكميل كننده اين روايت براي رسيدن به پرتره اي چند بعدي از او مي شود. زني كه از مرغداري تا پرورش ماهي، كشاورزي، زنبورداري، قاليبافي، خياطي و ... را تجربه كرده و در هر حيطه با عشق و علاقه و درايت هم ايجاد شغل كرده  هم مهارت هاي يك زن را در بهره برداري از سرمايه به همگان گوشزده كرده است. اما از آنجا كه هيچ آينه اي بي خدشه نيست؛ خنده ها و شوخ طبعي هاي عصمت بانو هم نمي تواند گوياي همه آنچه در مسير زندگي بر او گذشته باشد، حتي نمي تواند زبان گوياي چين و چروك هاي عميقي باشد كه بر چهره اش نشسته است. داستان زندگي اين زن و مسير اين مستند پرتره، وقتي به تراژدي مي رسد كه زندگي او و خانواده اش همچون ميليون ها ايراني به جنگ تحميلي گره مي خورد. عجيب نيست كه زني با اين ميزان توانايي، مهارت و انرژي در صف اول فعاليت هاي امدادي و ... قرار بگيرد. اما او در اين مسير تنها نيست و فرزندان جوانش هم دنباله رو اين روحيه پويا هستند كه در ميانشان دو پسر نوجوان- جوان وجود دارند كه تراژدي زندگي اين مادر را رقم مي زنند. فيلمساز با اشراف بر اينكه الگوي زندگي عصمت بانو همچون بسياري از انسان هاي موفق از ميان تلخي ها و تيرگي ها عبور مي كند، تلاش كرده با طراحي ساختاري دراماتيك؛ به شيوه اي متمايز تور قصه زندگي او را پهن كند. يعني كليد اوليه براي همراهي با اين پرتره را تلخكامي ها و مصائب قرار ندهد.
اين رويكرد كمك كرده با فيلمي خوش ريتم و پرانرژي؛ با تكيه بر انرژي سوژه محوري مواجه باشيم كه در بزنگاه ها به نقاط اوجي غافلگيركننده مي رسد و مي تواند مخاطب را به شكلي عميق با خود همراه كند.

سحرعصرآزاد



کلمات کلیدی


captcha