مستند را به عنوان یك فرم مستقل ارزشمند نگاه كنیم
تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ ساعت: 21:22:14


http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/e566c8b34bf425272feb9a128ad91c6a.gif

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/222396fb8ded1e679e62a40baab80a86.gif

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/ca273ef2a85c68dcb745167017e104d1.gif

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/52e8a1fd0f480480f71603937eded31a.gif

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/2f82a09e3a0121d4ee728c131b19bcc1.jpg

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/69cf9725a1397692c46e21c0abdd72a4.jpg

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/ed3d9557dbef191b501af55c266fa495.png

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/f92b3b84c8097bbb246577a420a39b79.jpg

logo-samandehi


کد خبر : 44887 || تاریخ : ۱۳۹۸/۰۹/۲۱ ۰۸:۳۰                 سینما

در سومین نشست تبادل تجربه دانشکده سینما تئاتر مطرح شد:

مستند را به عنوان یك فرم مستقل ارزشمند نگاه كنیم


ایرانیان_به عقیده یک مستندساز همیشه از مستند به عنوان فرمی كلاسیك و گزارشی كه تخیلی در آن وجود ندارد یاد می شود اما مستند لزوما پیش زمینه ساخت فیلم بلند داستانی نیست.


مستند را به عنوان یك فرم مستقل ارزشمند نگاه كنیم

به گزارش شبکه خبری ایرانیان به نقل از ستاد خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، سومین جلسه از سلسله نشست‌های تبادل تجربه در دانشکده سینماتئاتر حول موضوع مستند سازی اجتماعی با حضور مستندسازانی چون افسانه سالاری، حسن نوری، محمدرضا وطن دوست و مسعود سفلایی مدیرگروه دانشکده سینما تئاتر در سالن فلاحت‌پور دانشكده سینما تئاتر برگزار شد.
در ابتدای این نشست، مسعود سفلایی با اشاره به فیلم «وقتی لیموها زرد می‌شوند» ساخته محمدرضا وطن‌دوست گفت: این اثر یكی از بهترین فیلم‌ها به لحاظ بصری است كه تاكنون دیده‌ام.
وطن‌دوست كارگردان این اثر نیز در ادامه با تاکید بر اتکا به تلاش در مسیر فعالیت هنری و حرفه ای بیان کرد: من دانشجوی مكانیك تهران بودم كه با رتبه ٥ كنكور به عشق سینما به دانشكده سینما تئاتر آمدم و دیدم كه هیچ چیز آنطور كه فكر می‌كردم نیست و بالاخره ترم ٣ با بودجه كم و قرض گرفتن ٢٠٠ هزارتومان پول از دوستانم به منطقه صفر مرزی كردستان رفتم و شروع به ساختن مستندی راجع به مین‌های خنثی نشده در آن منطقه کردم. فیلمی خطرناك كه باید در چند قدمی مین‌ها فیلمبرداری می‌کردم.
در ادامه افسانه سالاری درباره تاثیر تحصیلات آكادمیك اظهار کرد: دانشگاه جایی است كه شما باید تیم تشكیل دهید تا با آنها كار كنید و باید كار گروهی را یاد بگیرید. مسئله مهم برای من معرفی نشدن مستند به عنوان فرمی خلاق است، همیشه از مستند به عنوان فرمی كلاسیك و گزارشی كه تخیلی در آن وجود ندارد یاد می شود اما مستند برای من پیش زمینه ساخت فیلم بلند داستانی نیست و با این مسئله مخالفم. همان طور كه فیلم كوتاه ساختن زمینه ساخت فیلم بلند نیست و باید ارزش‌گذاری‌ها كنار برود تا بتوانیم مستند را به عنوان یك فرم مستقل ارزشمند نگاه كنیم.
سالاری همچنین بیان کرد: مستندهایی كه من ساختم كاراكتر محور هستند، یعنی پایه روی یك كاراكتر است و قصه را با او دنبال می‌كنیم. همچنین یكی از پیچیده‌ترین روابط در مستند، روابط با كاراكترها و مسئله اخلاق است. در فیلم‌های داستانی شما كاراكتر را به نقشی كه می‌خواهید تبدیل می‌كنید و كسی نمی‌پرسد این كاراكتری كه به من نشان دادی اخلاقی بود یا نبود اما در مستند شما با كاراكترهای واقعی رو به رو هستید و مهمترین مسئله و سخت ترین كار مستندساز آگاهی اخلاقی‌اش نسبت به سوژه است.
سپس حسن نوری فیلمساز افغانستانی كه دانشجوی جامعه شناسی دانشگاه تهران بوده، در ادامه بحث اخلاق گفت: برای مستندساز خیلی مهم است كه حریم شخصی سوژه خود كه به او اعتماد كرده است را حفظ كند و خیلی عجیب است گاهی مستندهایی را می‌بینیم كه این مرز را رعایت نمی‌كنند و با این وجود به جشنواره می‌روند و جایزه می‌گیرند! متاسفانه این خلاء و كم آگاهی نسبت به سوژه و مسئله  اخلاق چیزی است كه اكنون در مستند ما وجود دارد و كمتر به آن توجه می‌شود .
وی ادامه داد: از طرف دیگر سوژه‌هایی كه پتانسیل مستند شدن دارند اكنون خیلی زیاد است و تحت تأثیر فضای اقتصادی كشور زیادتر هم می‌شود و این سیستم اقتصادی، سبك زندگی را ایجاد می‌كند كه مستندسازان بیشتر به سمت منفعت‌های شخصی خود بروند و در نتیجه اگر یك ذهن انتقادی و وجدان اخلاقی وجود نداشته باشد، فرد مستندساز سمت كاراكتر می‌رود و هیچ اخلاقی هم جلوی او را نمی‌گیرد. متاسفانه بیشتر مستندسازان در برابر این مسئله سكوت می‌كنند و تصور كنید اگر این فضا در مستند‌سازی ادامه پیدا كند، چه فاجعه‌ای به بار می‌آید.



کلمات کلیدی


captcha