استفانی کرپ: تئاتر در آلمان وابسته به دولت است
تاریخ: ۸ خرداد ۱۳۹۹ ساعت: 15:43:17


http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/ed3d9557dbef191b501af55c266fa495.png

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/7bf59575e03941ad1ea59db4b3714ee6.png

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/52e8a1fd0f480480f71603937eded31a.gif

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/5d93c04a5348a356871c0648e730a372.jpg

http://shabakehiranian.ir/assets/uploads/Ads/main/5d93c04a5348a356871c0648e730a372.jpg

logo-samandehi


کد خبر : 46084 || تاریخ : ۱۳۹۸/۱۱/۱۵ ۱۸:۴۶                 تئاتر و هنر های تجسمی

دبیر جشنواره «روهر» عملکرد این جشنواره را توضیح داد؛

استفانی کرپ: تئاتر در آلمان وابسته به دولت است


استفانی کرپ دبیر جشنواره تئاتر سه سالانه «روهر» با حضور در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر از شیوه کار جشنواره «روهر» گفت.


استفانی کرپ: تئاتر در آلمان وابسته به دولت است

به گزارش شبکه خبری ایرانیان به نقل از ستاد خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، سخنرانی استفانی کرپ، دبیر جشنواره هنری سه ساله «روهر»، صبح امروز 15 بهمن (ششمین روز جشنواره) برگزار شد.
در ابتدای این نشست، کرپ گفت: من دبیر جشنواره هنری سه سالانه «روهر» هستم. ما نمایش‌ها را در ده ‌ها سالن بزرگ برگزار می‌کنیم، سالن‌هایی که وسعت بعضی از آن‌ها به اندازه یک استادیوم فوتبال است.
او ادامه داد: در ابتدا باید درباره سیستم تئاتری آلمان توضیح دهم. تئاتر در آلمان وابسته به دولت است که به دو بخش تقسیم می‌شوند. نوع اول تئاتر‌‌های شهری هستند که هر شهر چند تئاتر شهر دارد. سالن‌های تئاتری که در شهر‌ها هستند، عوامل و تکنسین‌های مخصوص به خود را دارند و هر کارگردانی که در سالن‌ها نمایشی را اجرا می‌برد، موظف است با همان عوامل سالن کار کند.
کرپ گفت: البته ما پلتفرم‌های متفاوتی هم داریم؛ سالن‌های مستقلی وجود دارد که نمایش‌های خاص تری در آن‌ها به صحنه می‌رود. فکر می‌کنم که این نوع تئاتر به شکل تئاتری که شما در ایران دارید شبیه تر است.
او ادامه داد: معمولا بین سالن‌های مستقل و تئاتر‌های شهری بر سر زیبایی‌شناسی در اجراهایی که وجود داشت اختلاف و بحث شکل می‌گرفت، اما امروز مشاجره فروکش کرده و سالن‌های شهری هم از کارگردانان بین‌المللی برای کار دعوت می‌کنند.
کرپ بیان کرد: جشنواره فضایی برای ملاقات را پدید می‌آورد. اما جشنواره‌ها در آلمان کمی متفاوت تر برگزار می‌شوند. ما جشنواره های کوچک و بزرگی در آلمان برگزار می‌کنیم اما درباره جشنواره تئاتر «روهر» باید بگویم که این سه سالانه مختص به شهر خاصی نیست و در تمامی استان‌ها برگزار می‌شود. این جشنواره در ابتدا مختص موسیقی و تئاتر بود، اما حالا این جشنواره «جشنواره ای مخصوص به هنر» نام می‌گیرد.

او گفت: این جشنواره شش هفته به طول می‌انجامد و در این مدت چیزی در حدود 10 نمایش به صحنه می‌رود. نکته اصلی در جشنواره ما صنعتی بودن آن است. فضاهای بسیار بزرگی را برای اجرای نمایش در نظر می‌گیریم که گاهی حتی برای صدا دچار مشکل می‌شویم.
کرپ گفت: هدف اصلی ما این است که این جشنواره در شهر‌ها و محیط‌های صنعتی و فرودست جامعه برگزار شود. به همین علت این جشنواره رقابتی نیست و تنها آثار مختلف در آن به نمایش در می‌آیند.
او گفت: درباره برنامه‌ریزی جشنواره باید بگویم که سالن‌های ما باتوجه به موقعیت جغرافیایی که دارند، از هم دور هستند. پس احتیاج به کاری داریم که مختص به سالن‌های تئاتر ما طراحی شده باشند. ما باید تجربه‌گرا باشیم و با توجه به سالن‌، نمایش‌هایمان را برگزار کنیم.
کرپ گفت: ما در این جشنواره از سالن‌هایی استفاده می‌کنیم که دور افتاده‌ و متروکه هستند. به همین دلیل بخش زیادی از بودجه ما صرف ایجاد زیرساخت در سالن‌ها برای اجرای نمایش‌ها می‌شود. شورای سیاست‌گذاری جشنواره دبیر‌ها را برای سه سالانه منصوب و برای آن‌ها وظیفه‌ای تعیین می‌کند که هر دبیر در طول دوره کاری خود باید ایده خلاقانه جدیدی را به مجموعه اضافه کند و کاری که من کردم تلفیق ژانر‌ها و دعوت از گروه‌های بین‌المللی از آفریقا و آمریکای جنوبی بود.
او ادامه داد: نمایش‌های ما در شهر‌ها و محوطه‌های صنعتی به اجرا در می‌آید. به همین دلیل بلیت‌ نمایش‌های ما ارزان‌تر از دیگر جشنواره‌ها است. به این علت که هدف ما این است هدف اصلی ما ایجاد فضایی برای تماشای نمایش برای اقشار مختلف جامعه است.
در ادامه کرپ عکس‌هایی را از نمایش‌هایی که در جشنواره «روهر» اجرا شده بودند، نمایش داد و درباره هر کدام از آن‌ها توضیحاتی را ارائه کرد.
او در ادامه گفت: من اعتقاد دارم هر جشنواره‌ای باید جدا از دبیرخانه، یک اداره به عنوان مرکز جشنواره داشته باشد. من چنین رویکردی را در دوره سه سالانه دبیری خودم اجرایی کردم و مقابل یکی از سالن‌های نمایشمان هواپیمای صنعتی و قدیمی‌ای را قرار دادیم که این اداره در درون آن هواپیما مستقر شد. ضمن این که مردم هم امکان بازدید از آن‌ را داشتند.

کرپ گفت: ما یک دوره آموزشی را نیز همزمان با برگزاری جشنواره برگزار کردیم که در آن به هنرمندان تئاتر «فرمان ناپذیری» را می‌آموختیم و به آن‌ها می‌گفتیم که باید روحیه انقلابی داشته باشند.
او در پایان گفت: ما از یک سال و نیم پیش از دبیر شدن خود مطلع می‌شویم تا بتوانیم برنامه‌های مدنظرمان را اجرا کنیم. این زمان شاید طولانی به نظر برسد اما برای برنامه‌ریزی کردن چنین برنامه‌هایی مدت کوتاهی محسوب می‌شود.
سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند تا 21 بهمن ماه در حال برگزاری است.



کلمات کلیدی


captcha